Press: Svenska pressreleaser: 27 november 2009
KMR

LÄKEMEDELSFÖRSÄLJARE I 10 ÅR: DET HANDLAR INTE OM VETENSKAP – BARA OM EFFEKTIV MARKNADSFÖRING.
2009-11-27


Kathleen Slattery-Moschkau har tidigare varit läkemedelsförsäljare i 10 år. Nu är hon manusförfattare till långfilmen Side Effects med kända skådespelare, såsom Katherine Heigl (Grey's Anatomy). I denna video diskuterar hon den farmaceutiska marknadsföringskampanjen där man satsar mångmiljardbelopp för att få vanliga människor att använda psykiatriska droger. Här finns INGEN vetenskap, säger hon.


Bakgrund:
Direkt marknadsföring till kund från läkemedelsbolagen står bakom dörren även i Europa. Även om de inte kommer att visas på TV på ett tag kommer marknaden att explodera på Internet, Facebook, YouTube, Twitter och MySpace. För att inte tala om alla annonser i tidningar.

Förra året spenderade läkemedelsindustrin 4,7 miljarder dollar på direktannonsering till konsument, varav över en miljard dollar på internet-annonser. Nästa år beräknas annonseringen på Internet uppgå till 1,7 miljarder dollar. Och det är de psykiatriska drogerna man satsar mest på. Man inriktar sig mer och mer på ”vanliga” människor. Vi kommer att få höra mer och mer av följande slogans: ”Är du blyg? Tala med din doktor!”

Men bakom alla vackra annonser och lockande slogans finns det ingen vetenskap. ALLT handlar om marknadsföring.

Videotext:
Den psykiatriska marknaden är enorm och varje företag där ute vill ha en liten bit av den kakan. Därför att den är så lukrativ.

Vi anordnade massor med luncher och middagar och vi bjöd in talare, och de talarna var självklart betalda av oss. Vi viftade med kända studier åt dem ur kända journaler, men självklart skulle vi aldrig tala om att dessa studier var betalda av vårt företag och att de var skrivna av en spökskrivare som var betald av vårt företag eller att vårt företag brukar göra tonvis av annonsering i den speciella medicinska tidskriften, vi skulle aldrig nämna det.

Det är de psykiatriska medicinerna som är så lätta att expandera in i alla problem i våra liv, så just nu ser vi industrin, eller under de sista gångna åren, ser vi industrin medikalisera så mycket olika saker i våra liv. Om man är blyg, ta ett piller, om du är lite ängslig, ta ett piller, om du har road rage [vildsinthet i trafiken] så har vi ett piller för det också.

De har lyckats, de farmaceutiska bolagen med direktannonsering till konsumenter i fantastiskt vackra drogannonser, att spela på våra djupaste osäkerheter som människor – och det är SÅ effektivt.

Det är marknadsföring. Det är marknadsföring. Det är inte vetenskap. Det är OTROLIGT effektiv marknadsföring. Det har INTE med vetenskap att göra.

Vi bombarderas från höger till vänster med dessa vackra annonser på skärmen som målar upp det här vackra Norman Rockwell-livet [livet av en amerikansk helyllefamilj] på skärmen med vackra, leende, sexiga människor, och vi vill alla ha en liten bit av det.

Produktionskostnaden för en sådan här annons är omkring en miljon dollar. Och för att sedan sända dessa annonser, för att köpa sändningstid, beroende på vilken tid under dagen de sänder, och vilken show de sänder på, kan kosta allt mellan tiotusen för en 30 sekunders annons, upp till nära en miljon dollar.

Och i de allra senaste kampanjerna, från de sista åren, får man höra så mycket av ”Fråga din läkare!” eller ”Tala med din läkare!”. Och när man får det på skärmen så låter det så trevligt, det låter som de verkligen bryr sig och vill att du skall diskutera det med din läkare.

Studier har visat, att om man faktiskt tar upp en märkesmedicin med sin läkare, med namn, så är det betydligt mer sannolikt att man går ut ur dörren med den medicinen. Så de gör det här av bestämda skäl.
Industrin är ansvarig inför Wall Street, och först och främst Wall Street. De måste behaga Wall Street därför att de är en privat industri, och därför, när man har det scenariot, så MÅSTE man skapa vinst som ens första mål.

Miljardtals dollars spenderas idag, på marknadsföring och PR.

(Förra året spenderade läkemedelsindustrin:
• 4,7 miljarder dollar på direktannonsering till konsumenter.
• Över en miljard dollar på internet-annonser.)

 

Kommittén för Mänskliga Rättigheter grundades 1969 i USA och 1972 i Sverige av Scientologi-kyrkan för att undersöka och avslöja psykiatriska brott mot de mänskliga rättigheterna och för att rensa upp inom den psykiatriska vården.
För mer information gå till KMR:s hemsida: www.kmr.nu

Den internationella övervakaren av psykiatrin
Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Box 2, 124 21 Bandhagen


 



 

Copyright © 2009 CCHR. Alla rättigheter förbehållna.