Press: Svenska pressreleaser: 17 April 2015

KMR

Flygplanskraschen definitivt kopplad till psykiatriska droger

2015-04-17

Den 24 mars 2015 kraschade German Airbus A320, som ägs av Lufthansa, i franska alperna och dödade omedelbart alla 144 passagerare samt 6 besättningsmedlemmar. KMR har tagit fram pilotens medicinlista och dess biverkningar. Det står helt klart att de psykiatriska drogerna varit direkt bidragande till massmordet.

Den sanna historien har långsamt utvecklats och är fortfarande under utveckling, men här är några fakta som har avslöjats av utredare som analyserar röst- och flygregistratorn, söker på olycksplatsen, i pilotens hem och i hans datorer samt intervjuar vänner, familj, kollegor och läkare.

  • Andreas Lubitz, andrepiloten, låste ut piloten från cockpiten och kraschade medvetet planet in i berget.
  • Det var inte en ögonblicksimpuls utan resultatet av dagar av planering från hans sida.
  • Hans journaler visar, att innan han fick sitt flygcertifikat, så led Lubitz av depression, med läkare som antecknat "självmordsbenägenhet" i journalerna. Han fick 18 månaders psykiatrisk behandling för depression.
  • Lubitz informerade Lufthansas flygskola när han återvände 2009 att han hade upplevt en period av "svår depression."
  • I slutet av 2014 återföll han och i februari och mars i år, strax före kraschen, sökte Lubitz hjälp från minst fem läkare, inklusive specialister. Han behandlades vid Düsseldorfs Universitetssjukhus.
  • Utredarna fann sönderrivna anteckningar i Lubitz hem; i ett av de sönderrivna breven stod det att han var oförmögen att arbeta och inte bör flyga samma dag som han kraschade planet.
  • Dokumenten stöder antagandet som bygger på den preliminära undersökningen, att den avlidne dolde sin sjukdom från sin arbetsgivare och hans yrkeskollegor
  • Düsseldorfs universitetssjukhus hävdade att Lubitz "inte behandlas för depression", men bekräftade att han led av en allvarlig sjukdom som han hade dolt för sina arbetsgivare. Men utredarna hittade antidepressiva mediciner i Lubitz lägenhet.
  • Sjukanteckningarna visade att neurologer och psykologer funnit bevis för problem svåra nog att motivera att stänga av Lubitz från arbete. Det var meningen att han skulle uppvisa brevet som visade att han "inte passade för arbete" till sin arbetsgivare, vilket han inte gjorde.
  • Det fanns inga bevis för att Lubitz hade några fysiska besvär, dock hade han klagat över synproblem.
  • Under veckan som ledde fram till kraschen, tillbringade Lubitz tid online för att söka efter självmordsmetoder och säkerheten hos cockpitdörrar. Säkerhetsregler som infördes efter terrorattackerna 11 september 2001 i USA tillåter någon i cockpiten att neka andra att komma in.
  • Strax efter starten från Barcelona den 24 mars, erbjuder Lubitz att ta över kontrollerna medan piloten gick till toaletten. När förstepiloten inte kunde komma in i cockpiten när han kom tillbaka, vädjade han till Lubitz att släppa in honom igen. Som bevisas av flygfärdskrivaren, ignorerade Lubitz honom och accelererade planet upprepade gånger innan det smällde in i bergssluttningen nära byn Le Vernet. Autopiloten för planet var omprogrammerad flera gånger av Lubitz för att öka hastigheten under nedstigningen.

Lubitz medicinska behandling - deras Varningar och biverkningar
De franska och tyska undersökarna har kommit fram med information om de psykiatriska droger Lubitz behandlades med.

År 2010, fick Lubitz Olanzpine-injektioner (en mycket kraftfull antipsykotisk medicinering) "för att behandla tvångssyndrom."
Varning: Detta läkemedel kan öka självmordstankar.
Biverkningar: Suddiga eller andra synförändringar.

En av hans senaste kända mediciner var Loarzepam.
Varningar: Bör inte framföra farliga maskiner eller motorfordon; Hos patienter med depression bör möjlighet till självmord uppmärksammas.
Biverkningar: Yrsel, vanebildande, bör inte sluta tvärt, ovanlig trötthet - inte köra eller göra något som kan vara farligt, tankar eller försök att döda sig själv, oförmögen att sova, mardrömmar, rastlöshet och dimsyn.

En annan aktuell medicinering var Agomelatin.
Varning: Har potential att försämra omdöme, tanke och motorik; försiktig vid användning av maskiner.
Biverkningar: Kan göra människor självmordsbenägna, maniska eller psykotiska.

 

Källor:

http://news.yahoo.com/crash-pilots-profile-prompts-questions-deep-unease-062403899.html

http://news.yahoo.com/black-box-suggests-germanwings-crash-deliberate-investigators-101421726--finance.html

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/killer-co-pilot-andreas-lubitz-treated-5412948

http://www.rte.ie/news/2015/0327/690092-germanwings-plane-crash/

http://www.theguardian.com/world/2015/mar/27/germanwings-co-pilot-andreas-lubitzs-background-under-scrutiny

http://www.washingtonpost.com/world/europe/officials-co-pilot-in-german-plane-crash-was-treated-for-suicidal-tendencies/2015/03/30/a7b1eb96-d6da-11e4-bf0b-f648b95a6488_story.html

http://time.com/3762645/germanwings-faith-in-flying/

http://www.ibtimes.com/germanwings-pilot-history-andreas-lubitz-treated-suicidal-tendencies-years-french-1863574

http://www.ibtimes.com/what-drugs-was-andreas-lubitz-lorazepam-antidepressants-could-have-affected-1867744

http://www.cnn.com/2015/04/02/europe/france-germanwings-plane-crash-main/index.html

http://www.cnn.com/2015/03/31/europe/germanwings-co-pilot-medication/index.html

http://www.theguardian.com/world/2015/mar/28/germanwings-plane-crash-alps-depression-doctor

Kommittén för Mänskliga Rättigheter grundades 1969 i USA och 1972 i Sverige av Scientologi-kyrkan för att undersöka och avslöja psykiatriska brott mot de mänskliga rättigheterna och för att rensa upp inom den psykiatriska vården.
För mer information gå till KMR:s hemsida: www.kmr.nu

Den internationella övervakaren av psykiatrin
Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Box 6039 , 129 06 Hägersten